Troba el teu camí

Barcelona

What keeps us happy and healthy as we go through life? If you think it's fame and money, you're not alone – but, according to psychiatrist Robert Waldinger, you're mistaken




Hem tingut la darrera sessió del primer cicle anomenat "El canvi comença en tu" del programa Activa el Teu Potencial. La sessió es diu Troba el teu camí.
Els formadors han estat en Pablo Soler, la Núria Borràs i el Oleksander Yavshenko

Et convido a seguir el training en forma de resum amb aquesta entrada.

Primera part: Pas a pas, el camí el fas tu

La Petjada

"No hem vingut a donar la solució a ningú, ni dir-vos quin és el vostre camí, hem vingut a fer uns jocs que us ajudin a fer el vostre camí". Després del check in així ha començat la Núria Borràs la sessió. 
Ara si vols fer els exercicis que hem fet comença dibuixant una petjada com la de la imatge. 
En la part inferior de la petjada, escriu les teves debilitats. En la part del mig el teu nom i la teva data de naixement i en la planta superior de la imatge les teves fortaleses. A cada dit, hi pots posar els teus somnis segons ordre d'importància :-) Pren el temps que creguis necessari per fer-ho. No ho facis ràpidament.

Per cert, jo he fet aquest exercici varis moments de la meva vida i et recomano que guardis les petjades per anar-les comparant al llarg del temps. Fliparàs a la llarga.


T'ha costat menys fer aquest exercici després d'haver participat al primer training?
T'has preguntat... Per què? Per què ho dibuixem d'aquesta forma? 
Tenim una metàfora que relaciona el que has escrit amb la petjada al caminar 
El nostre camí el fem dia a dia, i cada petjada simbolitza les pases que fem, cap a on anem i qui som. La part del taló ens frena i ho representem amb les debilitats. La part central toca a terra quan "tenim els peus a terra" i la part anterior del peu ens impulsa endavant gràcies a la fortalesa. 

Ho havies pensat així? Guarda la petjada pel proper exercici.

L'escala de Fontana

Aquesta dinàmica l'han creat els formadors expressament per aquesta sessió. 
En cada escala havia col·locada una fitxa de paper amb un número. Sota cada fitxa hi havia una descripció sobre un episodi de la teva vida que podia ser inesperat com no. 
Si vols fer-ho a casa, pots escriure 20 situacions en una llista; unes dificils de superar com per exemple accidents, i d'altres agradables com per exemple bones notícies.(Per donar més realitat a la línia de la vida, pots fer tres grups de situacions ordenades per coses que et poden passar per edats, Nen, Adult i Jubilat.)
Un cop tens les situacions, tira el dau. Tal i com han fet els participants, escull la situació que porta el teu número i afronta el que t'ha tocat. Llegeix-la i acord amb les fortalses que has escrit a l'exercici anterior pregunta't a tu mateix/a...

Com afrontaries aquesta situació? Creus que ho afrontaries de forma positiva o negativa? Superaries aquesta situació? Si creus que no pots superar-ho torna enrere i torna a tirar, si pots fer-hi front torna a tirar fins arribar al final.  


Un cop acabis l'exercici et convido a reflexionar responent a aquestes preguntes...
Com afecta la teva forma de ser i les teves habilitats en la teva vida?
Com pot canviar la teva vida segons com afrontar els problemes?
Fins quin punt decideixes les accions? Les comentes amb les altres persones?

Segona Part: Decisions Efectives

Un cop acabada la primera part, passem a la següent, ara et plantejo unes preguntes per introduir-te el tema: Creus que durant el dia perds el temps? Hi ha coses importants que acabes deixant?

Sí la resposta és sí, això et servirà. Una de les parts més pràctiques de la sessió ha sigut la Matriu de Eisenhower.  Aquí la tens. En ella pots classificar les teves "tasques" o coses a fer segons siguin urgents o no i importants o no. Per fer-ho servir adequadament t'has de fer dos preguntes abans de cada "cosa a fer". És urgent? i És Important?




Segons Covey, en el llibre "los 7 hábitos de la gente altamente efectiva" en aquesta matriu ens hem de fixar en el que és realment important si volem ser efectius i les coses urgents i no importants delegar-les. Òbviament el que no és una cosa o l'altre, deixar-ho còrrer. 




Ara bè, això exactament com va? Quina és l'aplicació pràctica de la Matriu?
Sincerament, jo no ho sé exactament. Ara bé, des del meu punt de vista, faig dos reflexions
.
La primera és sobre quan fer servir la matriu. Covey intenta dir-te que quan vols ser efectiu has d'actuar així. Per tant, no tot el dia cal que siguis efectiu, fora de la feina, en la teva vida personal també necessites temps per tu, per relaxar-te, per llegir, fer esport... En aquests moments no ets efectiu però tampoc ho vols. Per tant fes servir aquesta eina en el moment adecuat. 

La segona reflexió important és sobre la correcte ordenació. Aprendre a identificar bé quan una cosa és important i no urgent, i quan és urgent però no important. Moltes persones tendeixen a confondre-ho. Això pot passar perquè consdierem que el important ha de ser urgent. (Per la cultura de la immediatesa). En aquest cas estem cometen un error que et pot generar molt estrés. A part també cal ser franc amb un mateix, i donar-se compte que moltes vegades no complim la matriu perquè nosaltres mateixos internament tenim una altre feta. La diferència entre la Teòrica vs la Real pot voler dir que les nostres prioritats reals no són les que ens marquem

Ara et pregunto. Realment les coses importants que et marques ho són per tu? O deixes de fer-les per què no ho són? Si acceptes les teves prioritats i comences a treballar conscientment els teus objectius segurament no sentis aquesta angoixa per no complir les teves tasques (no importants). Fes el camí important per tu, seràs realment efectiu  

Fes un exemple pràctic. Pensa 10 coses que vas fer ahir, coses del dia a dia i coses de la feina i ordena-les a la matriu. Què en penses de com ha quedat? Pots contestar als comentaris de l'entrada.



Tercera part: Fins aquí i fins aviat

L'estudi més llarg sobre la felicitat

Simplement, mira aquest vídeo. No et demano res més. Què en penses? Pots deixar la teva opinió sota en un comentari. Penses que es cert el que comenta el Dr Robert Waldinger?




Què vols deixar als altres?

Aquest exercici ha estat el darrer de la tarda, t'aviso que és molt intens i no estàs obligat/da a fer-ho. 
Imagina't que arriba el dia del teu funeral. Sí, el final del teu camí.
Quins valors destaques de la teva vida? 
Què vols que recordi de tu...
  • La teva família?
  • Els teus amics?
  • Els teus companys de feina?
  • La societat?
Ets capaç de fer aquesta reflexió? És un exercici molt sà i revelador.
Amb ell podràs posar final al cicle "El canvi comença amb tu
Definitivament hauràs superat tots els exercicis que s'han proposat en aquestes formacions sobre creixement personal. 


Espero haver-te transmès el missatge de forma correcte. 
Espero poder haver-te ajudat una mica en aquest camp tant complexe.
Espero haver bloggejat al teu gust les tres formacions.
A vegades se'm fa complicat. 
Gràcies

PD: Si vas escriure la carta al primer training. Ara és el moment de tornar-la a llegir


Toni

Escric per compartir les meves experiències personals sobre formació no formal i medicina. Sóc Trainer d'@IFMSA i #faigmedicina perquè no sabia que fer amb el meu temps lliure | Metge #2MIR16

Si tens un perquè, tens mil coms.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada