La raó dels projectes (生き甲斐)

Barcelona


"Ampliar nous horitzonts facilitant experiències internacionals i formacions no formals"

AECS, BEST, AEGEE i IAESTE han organitzat a Santa Pau un cap de Setmana de Trainings per 60 persones amb 4 tracks. Lideratge, Creixement Personal, Comunicació i Gestió de Projectes.
Endevines quin he facilitat i quin t'estic explicant? 

Gràcies al CO, a la Main Organizer i a la Marta Teller per fer possible aquest cap de setmana! 


Per a fer un cap de setmana de trainings, és necessari a part de la formació troncal, fer dinàmiques de grup, activitats a l'aire lliure i molt entusiasme! El lema del cap de setmana ha sigut... GAS!

Els formadors hem sigut el Guillem Orpinell (Urpi) de BEST i jo mateix :-)

Primera Part

Com, Què i Per què. Repensar i Redisenyar

Després de les dinàmiques de grup i coneixença, l'inici del Track de Project Management es va basar en la primera part del trainig Pilot d'Activa el Teu Potencial que va facilitar l'Andrej d'@IFMSA a l'espai de Plaça Cardona. Aquí podeu consultar-la. (We Can Make a Difference)

Durant tot el matí vam debatre sobre cadascuna de les parts que s'exposen a l'entrada i es van aplicar els Mètodes NAOMMIE i SMART(ER) a projectes aliens a les assocaicions que pertanyien els participants. Quina relació té això amb el Golden Circle de Simon Sinek?


Entre Needs, Aim i Objectives, a vegades hi ha confusions. Per entendre millor en quina part del procés de la creació d'un projecte he proposat el diagrama de "Factory Method". 
Així ho tens més clar?


Amb això, vam aconseguir, a part de donar eines bàsiques, que els participants es plantejéssin si els projectes que feien a les associacions estaven ben pensats i dissenyats, O en canvi eren projectes desactualitzats en els quals s'havia perdut el Perquè del projecte o no es cobria cap necessitat.  

Segona Part

Avaluació de Projectes i Feedback

Tothom és coincient de que cal avaluar l'impacte dels projectes, que cal fer un seguiment continuat, que cal una cultura de feedback per la millora diària... però.. ho fem? 
Durant aquesta part del Track, s'han treballat tres parts molt importants,

El Urpi i jo en acció! 


La primera és el concepte de "KPI" Key Performance Indicator.

Un KPI ( key performance indicator ) , conegut també com a indicador clau o mesurador de compliment o indicador clau de rendiment. És una mesura del nivell de compliment d'un procés. El valor de l'indicador està directament relacionat amb un objectiu fixat per endavant i normalment s'expressa en percentatge.
Un KPI es dissenya per mostrar com es progressa en un aspecte concret , pel que és un indicador de rendiment. Hi KPI per a diverses àrees d'una empresa : compres , logística , vendes , servei al client, etc. Les grans companyies disposen de KPI que mostren si les accions desenvolupades estan donant els seus fruits o si, per contra, no es progressa com s'esperava.

 Quan es defineixen els KPI acostument a seguir l'acrònim SMART, i això és perquè els KPI és el mètode avaluador que es deriva de la definició dels OBJECTIUS del projecte.



Una manera senzilla d'establir els KPI's la exposat un dels participants del TRACK i ens ha agradat tant que l'hem aplicat com a eina en els nostres projectes.



Sobre el feedback hem comentat diferències sobre què s'ha de fer correctament al rebre feedback i què no s'ha de fer.  Vull deixar-vos l'essència de la sessió: 

El Regalo 
En una ocasión cuando Buda estaba predicando su doctrina, un hombre se le acercó y comenzó a insultarlo e intentar agredirlo pero Buda se mantuvo en un estado de imperturbable serenidad y silencio.
Cuando hubo terminado su acción, se retiró.
Un discípulo que se sintió indignado por los insultos que el hombre lanzó contra Buda le preguntó porqué dejó que lo maltratara y lo agrediera a lo que Buda respondió con segura tranquilidad:
-Si yo te regalo un caballo pero tú no lo aceptas ¿de quién es el regalo?
-Si no lo acepto, sería tuyo todavía.
-Bueno. Estas personas emplean parte de su tiempo en regalarme sus insultos, pero al igual que un regalo, yo elijo si quiero aceptarlo o no. Los insultos son como regalos: si lo recoges, lo aceptas; si no lo recoges, quien te insulta se lo queda en sus manos. No podemos culpar al que insulta de nuestra decisión de aceptar su regalo. Por esa misma razón, esos insultos son para mí como un regalo que elijo no recoger. Simplemente los dejo en los mismos labios de donde salen.


Tercera part

Un somni en comú

Un nen/nena va caminant per un camí. Ets tu. El camí és de terra, fa sol, fa bon temps, ets lluny de la civilització. Sents els ocells cantar, veus el verd de les plantes i les flors a dues bandes. Què portes de roba? T'agraden les teves sabates? Camines pensant en tu, en que t'agradaria fer aquesta tarda, aquesta nit, demà. S'acosta el final del teu camí, arribes al final d'un penya segat, mires davant teu i només veus el mar. Ara et pregunto... Quin és el teu major somni? 

Dibuixa'l. Prente 10 minuts si cal i posa't la teva música preferida. 




Ho fas sovint? Quin somni has tingut?


A continuació els participants s'han posat per grups segons a quina associació pertanyien. I han descrit quins valors, quina missió i quina visió tenien les seves respectives. Ho hem comentat i finalment ho hem posat en comú per trobar uns valors, i missió i visió conjunta. Us deixo la conclusió que ha sigut molt maca. 



"Ampliar nous horitzonts facilitant experiències internacionals i formacions no formals"

Quarta Part

Tu, i la teva estrella. Basat en la segona part de "Quin és el teu Potencial?"

Per acabar el dia, amb els participants hem fet una dinàmica que et comento, que pots practicar a casa, que la vaig utilitzar en el primer training d'Activa el Teu Potencial. 

En aquesta part, treballarem les teves fortaleses. Sovint treballem aquesta part amb un exercici que es diu "DAFO". Aquestes sigles signifiquen Debilitats, Amenaces, Fortaleses i Oportuniats.
Normalment et demanaria que omplisis el quadre que t'adjunto. Si vols el pots fer.

Entre els participants, acostuma a ser més fàcil omplir la part superior del quadre, les debilitats i les amenaces, segurament perquè les tinguem més presents en el dia a dia. Però jo em pregunto, i les fortaleses i les oportunitats? No està aquí nostra la Estrella?

Vinga, intenta omplir el quadre amb el teu propi DAFO.


T'ha costat omplir-ho? Espero que no... Però deixa'm ajudar-te en la part de les Fortaleses, que és al que hem vingut. Podries contestar aquestes preguntes?
Les fortaleses que havies marcat responien a aquestes preguntes?
Com et sents després de contestar tot això?

Hi ha alguna pregunta que no has pogut respondre?


"Imagina un veler ple de forats que simbolitzen les nostres debilitats. Si ens preocupem en tapar cadascun dels forats, evitarem que el vaixell s'enfonsi. Ara bé, si no prestem atenció a les veles, que simbolitzen les nostres fortaleses, mai avançarem"


Quan hagis acabat... Igual que els participants, deixa-ho tot i respon a aquestes tres preguntes. Deixa temps per respondre, dona't un minut com a mínim per pensar.

En què ets bo/bona?(1')




Què et fa sentir viu/viva?(1')




Què necessita el món? (1')



Tens una mateixa resposta per les tres preguntes?
Els projectes que fas quantes preguntes responen?



Conclusions del Track

Ara només cal posar tot el que has après en practica Nosaltres ho hem fet durant tot un matí! :) Construeix els NAOMMIE, amb objectius SMART, amb KPI avaluadors, fes el Golden Circle i aplica'l per a què la gent entengui la raó dels teus projectes i col·labori. Repensa, replanteja, redisenya fins que fent allò que siguis bo i necessiti el món, et sentis viu. 

Ens veiem al proper Track!  
Ikigai (生き甲斐, pronounced [ikiɡai]) is a Japanese concept meaning "a reason for being". Everyone, according to the Japanese, has an ikigai. Finding it requires a deep and often lengthy search of self.



Si em vols ajudar, pots valorar la formació al meu perfil de Linkedin. Així,  de cara a properes formacions els organitzadors podran tenir una referènica.  



Toni

Escric per compartir les meves experiències personals sobre formació no formal i medicina. Sóc Trainer d'@IFMSA i #faigmedicina perquè no sabia que fer amb el meu temps lliure | Metge #2MIR16

Si tens un perquè, tens mil coms.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada