The Speakers' Corner

Barcelona


A Speakers' Corner is an area where open-air public speaking, debate and discussion are allowed. The original and most noted is in the northeast corner of Hyde Park in London




Hem tornat a l'Espai Jove Fontana. Els formadors hem estat la Laura Balcells (Coordinadora del Programa ESCALA de l'AECS), en Pablo Soler i jo mateix.

En Pablo i jo repetiem com a formadors de l'ATP i la Laura Balcells era el seu primer cop. La Laura té molta experiència en fer formacions de parlar en públic ja que és una de les bases del nPET, (National Peer Educator Training) que s'organitza a cada capital de provicia un cop a l'any. En Pablo i jo era la primera vegada que ho fèiem i estàvem molt emocionats.

Han vingut sol 4 participants, ha estat excepcional i crèiem que ha estat conseqüència de la data escollida, massa propera del EuRegMe i del #MTW16. Tot i així, ha sigut genial i els participants ho han pogut aprofitar més perquè hem estat més sobre d'ells.

L'esquema del training l'hem dividit en tres parts. Emissor, Missatge/Canal i Receptor.


Primera part: Emissor

Com marionetes

Després d'explicar en quin punt de l'Activa el teu Potencial estem, de presentar-nos i jugar, hem començat a treballar. Hem fet servir una dinàmica molt divertida. La Laura s'ha desactivat, a quedat sentada flexionada amb el seu cos cap endavant, amb una postura deixada, i ha començat a explicar-nos coses maquísimes sobre Tenerife, però amb un to de veu monóton i mirant al terra. 

Els participants havien d'anar tirant-li post-its a la marioneta per a que ella amb idees per millorar el seu discurs. Quines creus que han estat les principals? 



Quan el discurs de la nostra marioneta era normal hem parat l'exercici. i a través dels post-its dels participants, en un flipchart hem exposat les bases de Com parlar en públic. Podem dividir els elements en tres parts.

Discurs
Comunicació Verbal
Comunicació No Verbal

Que hi posaries a cada part? 



No comentaré tot, perquè llavors ja no vindries a cap training, però és un resum força bo.
Si que vull remarcar la estratègia del "Meló": Si tens problemes de que no saps on posar les mans i els braços quan parles en públic, imagina que tens un meló entre les dues mans. Mou el melo endavant quan entreguis un concepte al receptor, cap a tu quan expliquis alguna cosa personal, en un costat o altre o inclus talla el meló verticalment si vols remarcar punts. Et solucionarà problemes amb els teus braços. 

Dating Service + Elevator Pitch

La millor manera d'aprendre a parlar en públic és practicant. Si estàs a casa sol/a pots fer-ho davant del mirall. Nosaltres hem gravat als participants per després visualitzar-ho i comentar-ho. Si ho prefereixes també ho pots fer. 

Autoanalitza't un discurs d'1 minut on expliquis una vivència o intentis convencer al algú sobre algun tema concret. Quan soni l'alarma, para i reflexiona sobre les parts que hem parlat anteriorment. Mira't al vídeo si has fet bé el teu discurs, com ha sigut la teva part verbal i la no verbal. Què milloraries? Practica, practica i practica. És la millor manera. 

Nosaltres per fer una dinàmica més divertida ens hem vengut uns als altres. (Dating Service) 




Elevator pitch o elevator speech és un anglicisme que s'utilitza en el discurs de presentació sobre un projecte o emprenedoria, davant potencials clients o accionistes cobrant especial rellevància per a aquest segon col·lectiu que se suposa que busca projectes i emprenedors amb idees clares, concises i sintètiques per prendre decisions sobre si invertir o no. No és un discurs de venda i rep el seu nom, en referència al poc temps emprat per utilitzar-lo, assemblant a un viatge en ascensor. El principal objectiu és posicionar primer la imatge sobre l'empresa i producte. 
La idea bàsica i resumida de l'elevator pitch és condensar un missatge que cridi l'atenció d'algú en pocs segons o minuts, obtenint com a resultat una entrevista o reunió amb aquesta persona per a més endavant. 



Segona Part: Missatge & Canal

La millor aplicació

Escull una anècdota o una vivència aleatoria que vulguis explicar. Alguna cosa que t'hagi passat recentment i comunica-la fictíciament a través de tres apps diferents. Per Instagram, per Twitter i per Gmail. Quines diferències té cada canal? Canvia el missatge segons quina aplicació fas servir? I l'impacte del teu missatge on és més gran? 

Dia a dia fem servir aquestes aplicacions i altres canals de comunicació. Si volem parlar bé en públic, o volem comunicar bé el nostre missatge hem de pensar bé també quin missatge és el més potent a comunicar a través d'aquesta vía. 

Tenim el risc de comunicar bons missatges però per canals equivocats. Quin ús en fas? Quina opinió tens al respecte? 



Tercera Part: Receptor

Escolta Activa

Al iTOT Barcelona 2015 (international Traning Old Trainers) vam fer un debat molt interessant comentant 7 principis de l'escolta activa que ens van proposar els nostres formadors. Els hem traduit i quedant així els hem portat a aquest Training de l'ATP per comentar-los amb els participants. Ha nascut un debat genial, cadascú els interpretava d'una forma diferent i a partir de les opinions de tots ens hem enriquit un cop més. 

Tu què en penses d'aquests 7 principis de l'escolta activa? 

  1. No es té pressa per arribar a conclusions. Les conclusions són la part més efímera de la recerca del discrus.
  2. El que veiem depèn del nostre punt de vista. Per tal de veure el propi punt de vista cal canviar-lo.
  3. Per tal d'entendre el que una altra persona està dient s'ha d'assumir que té raó i se li ha de demanar ajuda per entendre com és que el que és si es necessita
  4. Les emocions són eines bàsiques de la comprensió del discurs. Ajuden a entendre com es relacionen les parts d'aquest. 
  5. Un bon oient és un explorador de mons possibles. Els senyals que considera més importants són els que són alhora insignificants i molestos, marginals i irritants, ja que són els que neguen les conviccions i certeses anteriors.
  6. Un bon oient és feliç d'acceptar contradiccions pròpies que posen en primer pla conflictes de pensaments personals i interpersonals. Els malentesos els enten com ocasions per aprofundir en el tema més emocionant de tots: la gestió creativa dels conflictes. Els aprofita. 
  7. Per convertir-se en un expert en l'escolta activa s'ha de seguir una metodologia amb humor. =)
En una altre entrada en el futur comentaré molt més extensament l'escolta activa
Potser podriem organitzar un training sencer només d'aquest tema

Story Telling

Finalment hem fet una petita reflexió sobre com adequar el missatge a les característiques del receptor. Millor ho explico amb un exemple. Quina diferència hi ha entre els dos texts?

1. La Regla de Oro (Juan Antonio Vallejo-Najera) - Aprende a hablar en público hoy
2. El Patito Feo - Cuento Popular

Llegeix-los, perquè el que expliquen també tenen a veure amb el training i són conclusions que busquem en la sessió d'avui. 

En una altre entrada en el futur comentaré molt més extensament el story telling
Potser podriem organitzar un training sencer només d'aquest tema

Ens veiem al proper training, el últim del cicle de formació "Activa el Teu Potencial"

Toni

Escric per compartir les meves experiències personals sobre formació no formal i medicina. Sóc Trainer d'@IFMSA i #faigmedicina perquè no sabia que fer amb el meu temps lliure | Metge #2MIR16

Si tens un perquè, tens mil coms.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada