Inside Out

El passat divendres 4 de novembre vam reprendre l’aventura! 

Va tenir lloc la primera sessió del tercer cicle del projecte Activa el teu potencial (ATP). Aquesta sessió tenia per títol Inside out, com la pel·lícula de Disney. Els formadors vam ser en Pau Jover i la Lluna Ferrerfàbrega


Tornem'hi

Hem començat la sessió presentant-nos i després hem fet un joc per conèixer-nos una mica millor. Cadascú havia de fer voltes per la sala i en trobar-se algú s’havia de parar i dir-li dues veritats i una mentida sobre ell/a mateix/a. L’altra persona havia d’endevinar quina era la mentida. 

Què ens fa ser qui som?

Després tornem al cercle i llencem la següent pregunta: Què ens fa ser qui som? A les arrels d’un arbre que hem dibuixat, escrivim les idees que van sorgint.


Sorgeixen idees com la genètica, l’ambient, els projectes de futur, el temps, les vivències, l’educació dels nostres pares, les persones que ens envolten, les decisions, els propòsits o els valors. Deixem clar que cap de les respostes és la correcta i entre tots arribem a la conclusió que no a tots ens defineixen les mateixes coses. Ja saps el que et defineix a tu?

Per la següent activitat, tenim preparades unes cartes amb seixanta paraules diferents, que defineixen diversos valors. Alguns exemples són: 

1. Saviesa
2. Tendresa
3. Amor
4. Seguretat.
5. Autonomia
6. Amistat
7. Confiança
8. Ambició
9. Afecte
10. Fama
11. Creativitat
12. Riquesa
13. Coneixement
14. Reconeixement
15. Aprenentatge
16. Pau interior
17. Respecte
18. Pau
19. Influència
20. Contribució


Els vam escampar per terra i vam demanar als assistents que escollissin els 5 valors que més els representessin o que fossin més importants per ells. Pots intentar-ho si vols. 
Et resulta complicat? Els teus valors poden definir-se en 5 paraules?
Els valors que ara hagis escollit et serviran per fer la resta de les activitats.


Ara et demanem que prioritzis aquests cinc valors, per ordre d’importància. Quin és el més important per tu? És fàcil decidir-ho? 


Quin pes real tenen els valors?

La següent activitat consisteix en dibuixar un cercle i dividir-lo en 5 porcions. Et pots imaginar que és una pizza, un pastís, els formatgets del Trivial… Cadascuna de les porcions representarà un dels valors que has escollit. Ara pots valorar el pes real que tenen els teus 5 valors a la teva vida, la teva satisfacció sobre cadascun d’ells. Pots pintar la porció corresponent a la satisfacció que li has posat a cada valor. Serveix-te d’una escala de l’1 al 5 novament. 

Aquí tens un exemple de com podria quedar aquesta pizza.


I ara què?

Skill-Will Diagram

Et demanem que situïs cadascun dels 5 valors que ja fa estona que arrossegues en un dels quadrants d’aquesta gràfica, segons la motivació i la capacitat que tinguis per aconseguir-los o mantenir-los. L’objectiu, en principi, és intentar situar tots els nostres valors al quadrant de High skill + high will, que voldria dir que estem motivats a viure segons aquests valors i mantenir-los a la nostra vida i que, a més, estem capacitats per fer-ho. 



Us demanem ara que amb fletxes porteu tots els valors a aquest quadrant i que escriviu sobre les fletxes què hauríeu de fer per aconseguir-ho. 

És complicat pensar en estratègies?
Encoratgem que per parelles comparteixin les conclusions i les estratègies que han planificat. 
És fàcil compartir-ho? Hi ha alguna estratègia en la qual coincidim? Podem incorporar alguna cosa nova al nostre diagrama?

Ara tenim més o menys establertes una sèrie d’estratègies per aconseguir el nostre objectiu: que tots els valors que realment ens importin tinguin un pes real a la nostra vida, i que estiguem motivats i capacitats per aconseguir o mantenir aquesta situació. 

Però com fem que aquestes estratègies esdevinguin hàbits i poder dur-los realment a terme?

5 scientific ways to build habits that stick

Us presentem un mètode anomenat 5 scientific ways to build habits that stick. Suggereix 5 passos per aconseguir incorporar un hàbit a la teva vida i són els següents: 


Make “micro quotas” and “macro goals”

La idea bàsica d’aquest punt és que s’ha de somiar en gran però s’ha d’actuar en petit. “Divide y vencerás!”. Si agafes un objectiu gran està bé, s’ha de ser ambiciós….però no el pots atacar tot de cop. L’has de dividir en trossets més petits que puguis aconseguir, que puguis definir en el temps, que puguis mesurar si s’han aconseguit o no, etc.

Create behavior chains

Si agafem els hàbits que volem adquirir i els intentem incorporar a coses que actualment ja fem, serà la forma més fàcil que, quasi sense adonar-nos-en, ja formin part de la nostra rutina. Per exemple, si el que vols és fer més exercici, el que pots fer en comptes de dir “Quan pugui faré més exercici” és agafar i cada dia, després de fer-te el llit fer unes quantes flexions.

Eliminate excessive options 

Posem un exemple: El encara president Obama ha insistit durant tot el seu mandat en només portar vestit de color gris o blau. Segons el president, prendre decisions diàries sobre com vestir o com menjar el distreia del que realment era important per ell i en el que realment es volia focalitzar: governar bé el país. Aquesta és la idea bàsica d’aquest punt.

Es tracta, doncs, de focalitzar en el que es vulgui aconseguir. En un exemple que puguem aplicar més fàcilment al nostre cas: si vull establir connexions reals amb les persones, perquè un dels valors més importants per mi és l’amistat, estaria bé mirar als ulls a les persones i estar atent al que diuen, en comptes d’estar mirant el mòbil o distreient-me d’alguna altra forma. 

Process plan

El pas que molta gent salta quan fantasiegen amb la construcció d'un cert hàbit és que mai contesten amb claredat per què volen el canvi que es produeixi. Saber i tenir clar per què fas el que fas és una manera útil de seguir amb la motivació alta. Aquest pas també serveix per planificar els passos que seguiràs per aconseguir el teu objectiu, usant les conclusions que has extret de cadascun dels anteriors punts. 

Eliminate “oh-screw-it”s

La idea darrere d’aquest concepte és analitzar què és exactament allò que ens fa que diguem “a la merda” i deixem de fer allò que ens havíem proposat fer. Un cop tenim clar allò que dispara aquesta situació, el que hem de fer per avançat és pensar en un “quan em passi allò, jo faré allò altre X per compensar-ho i no abandonar”.


Mentre anàvem veient cada un dels punts del model, els participants tenien temps per reflexionar i escriure com podien aplicar-ho per adquirir i interioritzar aquell valor que havien escollit. 


Finalment, ens vam asseure un altre cop en rotllana per compartir què havíem vist i pensat de cada una de les activitats; prestant especial interès en quines eren aquelles coses de les quals no érem conscients abans de començar, i que, havíem descobert en el transcurs d’aquestes. Talment, vam compartir quines serien aquelles coses que pensàvem que podíem aplicar en el nostre futur. Aprofitant aquesta pluja d’idees vam recuperar el dibuix del arbre que havíem fet al inici de la sessió per, aquest cop, dibuixar els fruits amb les troballes que havien nascut de les arrels, els valors.



Toni

Escric per compartir les meves experiències personals sobre formació no formal i medicina. Sóc Trainer d'@IFMSA i #faigmedicina perquè no sabia que fer amb el meu temps lliure | Metge #2MIR16

Si tens un perquè, tens mil coms.

2 comentaris:


  1. I feel that is among the such a lot vital info for me. And i'm happy studying your article. However want to remark on few basic things, The website taste is great, the articles is in point of fact excellent : D. Excellent job, cheers aol email login

    ResponElimina
    Respostes
    1. Thank you very much Siegfried! How did you find my blog? I'm proud to be able to help, I'll keep writing more posts :)

      Elimina